9 اکتبر 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی پزشکی ارتباطات، دو مرور سیستماتیک را برای تعیین نشانگرهای دقیق برای پیش‌بینی شیوه زندگی موثر و مداخلات دارویی برای مدیریت دیابت بارداری (GDM) انجام داده است.

دیابت بارداری، یک عارضه شایع بارداری است که خطرات کوتاه مدت و بلندمدتی را برای مادر و کودک به همراه دارد. تحقیقات نشان داده است که درمان موثرGDM می تواند عوارض جدی پری ناتال را کاهش دهد.

علیرغم ناهمگونی موجود، دستورالعمل درمان فعلی الزامات مشابهی را در نظر می گیرد که شامل: پایش منظم قند خون در خانه، توصیه های رژیم غذایی و شیوه زندگی، بررسی کلینیکی، و درمان دارویی با گلایبورید و/یا انسولین است.

بسیاری از زنان نیاز به درمان دارویی دارند و نمی‌توانند تنها با اقدامات سبک زندگی، به سطح قند خون طبیعی دست یابند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که اگر شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30 کیلوگرم بر متر مربع باشد، سابقه قبلیGDM ، یا سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 وجود داشته باشد، نیاز به درمان با انسولین در GDM بیشتر می شود.

تحقیقات فعلی نشان داده است که نشانگرهای زیستی دقیق می توانند پاسخ های درمانی بالقوه را در دیابت نوع 2 (T2D) پیش بینی کنند. لازم به ذکر است که در دیابت نوع 2 نوعی ناهمگونی مشابه باGDM دارد. بنابراین، نشانگرهای زیستی دقیق همچنین می‌توانند پاسخ‌های درمانی را در GDM پیش‌بینی کنند.

در مورد این مطالعه

مطالعه ی حاضر شامل دو مرور سیستماتیک از انتشارات علمی در مورد نشانگرهای دقیق درمانGDM  است. شناسایی ویژگی‌های فردی که می‌توانند نشانگرهای دقیقی برای پیش‌بینی پاسخ‌ها به مداخلات مناسب سبک زندگی و رژیم غذایی باشند، هدف کلیدی این بررسی بود. علاوه بر این، نشانگرهای زیستی دقیقی که نیاز به تشدید درمان را پیش‌بینی می‌کردند، مورد مطالعه قرار گرفت.

نشانگرهای دقیق پیش‌بینی‌کننده پیامدهای نوزادی و مادری و دستیابی به اهداف قند خون در نظر گرفته شدند. با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، پایگاه‌های داده MEDLINE و EMBASE از ابتدا تا 1 ژانویه 2022 جستجو شدند. مطالعات منتشر شده به زبان انگلیسی و شامل زنان بالای 16 سال وارد این مرورها شدند.

مرور اول شامل مطالعاتی با مداخلات رفتاری (به عنوان مثال، مداخلات غذایی) بود، در حالی که مرور دوم شامل مطالعاتی بود که بیماران GDM را که به درمان دارویی فزاینده نیاز داشتند (مانند انسولین) مورد مطالعه قرار داده بودند.

یافته های کلیدی

مطالعات اندکی اثربخشی مداخلات مبتنی بر سبک زندگی را در درمان بیماران GDM مورد بررسی قرار داده اند که نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه را برجسته می کند.

در مقابل، بسیاری از نشانگرهای دقیق برای شناسایی زنانی که ممکن است به درمان دارویی تشدید شده نیاز داشته باشند(به عنوان مثال، BMI) پیدا شد. در GDM، شروع زودهنگام درمان برای کاهش رشد اضافی جنین، مهم است.

علاوه بر این، درمان مبتنی بر نشانگرهای دقیق می تواند از درمان بیش از حد بیمارانی که می توانند تنها با مداخلات سبک زندگی به اهداف قند خون خود برسند، جلوگیری کند.

در اولین مرور سیستماتیک، دو مطالعه شناسایی شد که در آنها نشانگرهای دقیق به عنوان هدف ثانویه کارآزمایی‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

علاوه بر این، تنها دو نشانگر دقیق، یعنی ارتباطات اهداف افزایش وزن بارداری (GWG) مطابق باBMI  قبل از بارداری؛ و GWG اولیه، برای پیش‌بینی اثربخشی مکمل‌های تکنولوژیکی برای مداخلات رفتاری مورد مطالعه قرار گرفت. بنابراین، تعیین نشانگرهای دقیق در مداخلات مبتنی بر سبک زندگی در بیمارانGDM ، غیرممکن بود.

بررسی دوم نشانگرهای دقیق بیشتری را برای درمان موثر GDM بدون درمان دارویی شناسایی کرد. با این حال، باید توجه داشت که حجم نمونه در اکثر مطالعات بسیار کم بود و اطلاعات مربوط به تشدید انسولین تنها برای بیش از یک دهه، در دست بود.

علاوه بر این، تفاوت های تشخیصی و تفاوت در شیوه های بالینی در سراسر مناطق می تواند تعمیم این یافته ها را محدود کند.

نتیجه گیری

محدودیت اصلی مطالعه ی حاضر این است که مرورها صرفاً بر اساس تحلیل‌های ثانویه از مطالعات مشاهده‌ای است. در این مطالعات، هدف اولیه شناسایی نشانگرهای دقیق در درمانGDM ، نبود.

علاوه بر این، بیشتر داده‌ها فاقد جزئیات بودند، مانند زمان اندازه‌گیریBMI و اینکه آیا اندازه‌گیری توسط پزشک انجام شده است، یا توسط خود فرد گزارش شده است.

اکثر مطالعات در کشورهای با درآمد بالا انجام شده اند و بنابراین، به دلیل تفاوت های قابل توجه در شیوه های بالینی، ممکن است در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، قابل اجرا نباشند.

در میان نقاط قوت مطالعه، استفاده از روش های قوی برای شناسایی آرایه ای از نشانگرهای دقیق باید ذکر شود. بسیاری از این نشانگرها را می توان به راحتی به مدل های پیش بینی ترجمه کرد زیرا به طور معمول اندازه گیری می شوند. برای کاهش سوگیری، مطالعاتی که در آن پزشک دارو را بر اساس ویژگی‌های شرکت‌کننده انتخاب می‌کرد، حذف شدند.

در مجموع، یافته‌های این دو مرور نشان می‌دهد که پزشکی دقیق برای درمان GDM می‌تواند به طور موثر بهترین درمان را برای بیماران شناسایی کند و مراقبت‌های مقرون‌به‌صرفه را ارائه دهد. این یک حوزه تحقیقاتی فعال است و باید کار بیشتری برای شناسایی نشانگرهای حساس‌تر انجام شود.

علاوه بر این، تحقیقات همچنین باید در نظر بگیرند که چگونه نشانگرهای دقیق را می توان به طور مقرون به صرفه در عمل بالینی پیاده سازی کرد. این کار برای طراحی مراقبت و بهینه سازی نتایج سلامت کوتاه مدت و بلند مدت مادران و فرزندانشان مهم خواهد بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20231009/Precision-medicine-for-gestational-diabetes-management.aspx